Ми будемо вам вдячні, якщо ви розмістите нашу кнопку у себе на сайті. Якщо ви хочете обмінятися з нами банерами, пишіть в гостьову книгу:
Наше опитування
Статистика
Гаряча лінія
УРЯДОВА «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з попередження домашнього насильства та торгівлі людьми
15-47
працює цілодобово
Робота з дітьми з особливими потребами
Методичні рекомендації вчителям,
які здійснюють індивідуальне навчання дітей з особливими освітніми потребами,
психологів та соціальних педагогів
Поради вчителям загальноосвітніх шкіл для успішної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби
Загальні правила спілкування з людьми з особливими потребами: - коли ви розмовляєте з людиною або дитиною з особливими освітніми потребами (ООП), звертайтеся безпосередньо до неї, а не до особи, яка її супроводжує, батьків або сурдоперекладача; - при знайомстві цілком природно потиснути руку людині з інвалідністю – навіть ті, кому важко рухати рукою, або ті, хто користується протезом, можуть потиснути руку – праву або ліву, що допустимо; - коли ви зустрічаєтеся з людиною, яка погано або зовсім не бачить, обов'язково називайте себе та всіх, хто з вами. Якщо у вас загальна бесіда в групі, не забувайте пояснити, до кого в даний момент ви звертаєтесь, і назвати себе; - пропонуючи допомогу, почекайте, поки її приймуть, а потім питайте, що і як робити. Якщо не зрозуміли, не соромтеся – перепитайте; - звертайтеся до дітей з особливими освітніми потребами по імені, а до підлітків – як до дорослих; - спиратися або виснути на чиїйсь інвалідній колясці – те ж саме, що спиратися або виснути на її власникові. Інвалідна коляска – це частина недоторканного простору людини, яка її використовує, зокрема й дитини. Це потрібно обов'язково пояснити іншим дітям; - розмовляючи з людиною, яка зазнає труднощів у спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячі, чекайте, поки вона сама закінчить фразу. Не виправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтеся перепитувати, якщо ви не зрозуміли співрозмовника; - коли ви говорите з людиною, яка користується інвалідною коляскою або милицями, намагайтеся розташуватися так, щоб ваші очі були на одному рівні. Вам буде легше розмовляти, а вашому співрозмовнику не доведеться закидати голову; - щоб привернути увагу людини, яка погано чує, помашіть їй рукою або доторкніться до плеча. Дивіться їй прямо в очі й говоріть чітко, але майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Розмовляючи з тими, хто може читати по губах, розташуйтеся так, щоб на вас падало світло, і вас було добре видно, намагайтеся, щоб вам нічого не заважало і ніщо не закривало вас; - не бентежтеся, якщо випадково сказали: «Побачимося» або: «Ви чули про це...?» тому, хто насправді не може бачити або чути.
А ще дуже важливо навчитися правильно висловлюватися про дітей з особливими освітніми потребами. Наприклад, замість фрази «Цей учень не може ходити» краще сказати так: «Цей учень користується ходунком і кріслом-візком».
Нижче розглянемо приклади заміни некоректних мовних зворотів.
Ярлики, які не можна використовувати
Більш коректні вирази
Люди з фізичними або розумовими вадами
Люди, які мають особливі потреби
Розумово відсталі
Люди із затримкою розумового розвитку
Він відсталий
У нього труднощі когнітивного характеру
Мій учень страждає аутизмом
У мого учня аутизм
Вона – даун, монголоїд
У неї синдром Дауна
Він не здатний навчатися
У нього труднощі з навчанням
Він – паралітик
У нього параліч
Вона – каліка
У неї порушення опорно-рухового апарату
Він – карлик (або ліліпут)
Він – невисокого зросту / він невисокий
У неї емоційні розлади
У неї порушення емоційного характеру
Він прикутий до крісла-коляски
Він користується кріслом-коляскою
Нормальні і/або здорові діти
Типові діти / діти без порушень в розвитку
Він навчається в спеціальному освітньому закладі
Він отримує послуги спеціальної освіти / додаткові послуги
Стоянка для автомобілів інвалідів, туалет для інвалідів і т. ін.
Доступна стоянка, туалет і т. п.
У неї проблема з...
У неї є потреба в...
Учитель загальноосвітнього навчального закладу повинен оволодіти необхідними знаннями та навичками:
- ознайомитися з анамнезом, мати уявлення про основні види порушень психофізичного розвитку дитини. - вивчити стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини. - ураховувати стан слуху, зору, особливості моторики та загального фізичного розвитку учня. Бути добре ознайомленим з приладами, які використовують його учні з порушеннями зору і слуху, перевіряти придатність слухових апаратів, стежити за чистотою окулярів. Навчитися визначати, оцінювати і створювати навчальне середовище для дітей з різними потребами. Зрозуміти важливість цілеспрямованого залучення до роботи з дітьми членів родини, встановлення з ними партнерських стосунків. Вивчати головні принципи і стратегії колективної командної роботи. - навчитися спостерігати за дітьми та оцінювати їх розвиток під час занять. - закінчувати заняття, коли діти втомилися чи стали неуважні. - навчитися адаптувати навчальні плани, методики, матеріали та середовище до специфічних потреб дітей. - створювати оптимальні умови для спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між дітьми і формуванню колективу. - формувати в дітей досвід налагодження та підтримання стосунків у соціумі, навичок адаптації до соціального середовища. - з повагою ставитися до дітей та батьків.
Роль психологів, дефектологів, соціальних педагогів шкіл
Допомогти вчителю загальноосвітньої школи:
• Давати об'єктивну характеристику дитині з особливими потребами, ознайомитися з її особовою справою, медичними та психолого-педагогічними картами. • Спільно складати календарно-тематичний та індивідуальний плани, готуватися до занять. • Внести зміни до програм із загальноосвітніх предметів та здійснити їх коригування: - вводити пропедевтичні розділи з метою підготовки дітей до сприйняття матеріалу;
Для дітей з вадами зору провести заняття щодо орієнтування в просторі та розвитку мобільності. Для дітей з вадами слуху – з розвитку залишкового слуху та усного мовлення. Для дітей із розумовою відсталістю – із соціально-побутової орієнтації.
• Бути (тимчасово) присутнім на уроках з метою кращого задоволення специфічних потреб дітей. • Надати вчителеві загальноосвітньої школи методичні рекомендації щодо виготовлення та використання наочності й дидактичного матеріалу з метою активізації збережених аналізаторів. • Навчити вчителя використовувати для корекції та компенсації вад розвитку дітей спеціальні технічні засоби навчання: - звукопідсилювальну апаратуру індивідуального та колективного використання (під час навчання дітей з вадами слуху); - лупи, окуляри, монокуляри, бінокуляри (для дітей з вадами зору); - статистичні екранні посібники (схеми, малюнки, креслення) з метою активізації сприйняття дітьми навчального матеріалу; - комп'ютерні технології для ефективнішого розвитку мовлення, навичок читання, письма, математики, психолого-педагогічного тестування дитини на початку навчання та наприкінці року. • Проводити моніторинг розвитку дитини. • Співпрацювати з батьками, вчителями, фахівцями під час оцінювання дитини. • Прогнозувати подальший шлях навчання учня.
Отже, успіх інклюзивного чи інтегрованого навчання залежить від грамотно організованого психолого-педагогічного супроводу учнів з особливими потребами з боку як спеціальної, так і загальноосвітньої школи. Крім цього, кожен член педагогічного колективу має з повагою ставитися до колег, які будуть працювати в таких класах (групах), у разі необхідності підтримати їх та надати допомогу, вдумливо та наполегливо працювати для реалізації спільної мети.
Підсумовуючи вищесказане, слід відзначити, що діти з проблемами в розвитку ще в дошкільному віці починають розуміти свою несхожість з однолітками без порушень в розвитку. Тому в навчальному закладі необхідно створювати відповідні умови для формування у дітей з особливими освітніми потребами самостійності, впевненості, мобільності, адже всі діти є цінними і активними членами суспільства.
Основні напрями корекційної роботи з розвитку мовлення
Роботу з розвитку мовлення для дітей слід проводити в таких напрямах::
• формування навичок правильної звуковимови; • розвиток фонематичних процесів, звуко-буквеного аналізу і синтезу; • збагачення та уточнення словникового запасу; • розвиток уваги до морфологічного складу слів та словозміни у словосполученнях; • робота над граматичною структурою речення, виховання вміння правильно складати прості поширені речення, вживати різні граматичні конструкції у зв'язному мовленні; • розвиток діалогічного і зв'язного мовлення; • запобігання порушенням писемного мовлення; • корекційна робота з подолання порушень писемного мовлення; • логоритміка.
З дітьми, які мають складні мовленнєві вади, крім згаданих обов'язкових розділів роботи, проводять групові та індивідуальні заняття, основним завданням яких є подолання певного мовленнєвого порушення за спеціальними логопедичними методиками. їхня спрямованість визначається тематикою:
• розвиток слухової пам'яті й усвідомленого сприймання мовлення; • розвиток моторики артикуляційного апарату (за допомогою статичних і динамічних артикуляційних вправ); • формування спрямованого струменя повітря, диференційованого дихання; • постановка правильної вимови та диференціації звуків згідно з індивідуальними планами, формування чіткої артикуляції голосних і приголосних звуків; • засвоєння слів різної звукової та складової складності; • аналіз звукового складу слова (аналіз звукових поєднань; виокремлення голосного звука на початку, в кінці слова; аналіз і синтез складу).
ПАМ’ЯТКА
для успішного розвитку дітей з особливими потребами та побудови їхніх взаємин у соціумі
Поступове збільшення дозованого навантаження з метою розвитку контактів із різними соціальними верствами суспільства.
Систематичність самоосвіти і самореалізації в досягненні мети.
Багаторазове повторення за принципом « від простого до складного».
Самоконтроль і корекція поведінки залежно від умов середовища.
Довіра до людей.
Повага до людини як вищої цінності життя.
Прояви індивідуальності в поведінці та діяльності.
Розвиток креативності, творчих здібностей.
Приймай людину такою, якою вона є, відмовся від стереотипів.
Не допускай насилля над іншою людиною.
Абсолютна віра в позитивний початок і реалізацію потенціальних можливостей.